Palvelut
raskauden
aikana

Palvelut

Raskausajan hieronta

Raskausaikana tulevan äidin keho muuttuu, ja uuteen kehoon ja elämään tutustuminen on ihana prosessi. Raskauden luonnollisuudesta huolimatta keho ja mieli käyvät läpi suuria muutoksia. Vauvalle tärkeintä on, että äiti voi kokonaisvaltaisesti hyvin. Raskausajan hieronnalla voidaan auttaa äidin kehoa ja mieltä rentoutumaan.

Hoito toteutetaan yksilöllisesti, jolloin huomioidaan äidin kehon oireet sekä tunteet. Hieronnassa voidaan keskittyä lihasjännitysten laukaisemiseen tai nestekierron lisäämiseen, jos äidillä on paljon turvotusta. Lisäksi esim. liitoskipuja voidaan helpottaa kevyellä mobilisoinnilla sekä kotona tehtävillä lepoasennoilla. Hieronnassa huomioidaan koko hoidon ajan kohdussa oleva vauva, myös vatsan alue hierotaan.

Etenkin raskauden loppuvaiheessa mukavaa asentoa voi olla vaikea löytää. Erikoistyynyillä on raskausaikanakin mahdollista löytää miellyttävä asento. Hierontaa tehdään pääsääntöisesti kylkimakuulla ja puoli-istuvassa asennossa.

Raskaushieronta

  • vilkastuttaa verenkiertoa, mikä auttaa äidin ja vauvan hapettumisessa sekä kuona-aineiden poistossa
  • vähentää turvotusta
  • helpottaa raskausajan muutosten mukana tuomia fysiologisia ongelmia
    • hormonaaliset ongelmat
    • hengityksen ongelmat
    • ruuansulatuksen ongelmat
    • virtsarakon ongelmat
  • laukaisee lihasjännityksiä ja vähentää iskiastyppistä säteilevää kipua
  • helpottaa liitoskipuja
  • vähentää stressiä
  • valmistaa äitiä synnytykseen

Äitiysfysioterapia ja liikuntaneuvonta

Raskausaikana naisen vartalo muuttuu sekä hormonitoiminnan että painonnousun vuoksi. Jotta äiti ja vauva voisivat hyvin koko raskauden ajan on tärkeää, että äiti pitää huolta fyysisestä kunnostaan.

Raskausajan muutoksia kehossa ovat mm.

  • Lantion alueen sidekudokset löystyvät, jolloin selkä ja lantio tarvitsevat tukea hyvistä lihaksista.
  • Keho painopiste siirtyy vatsan kasvaessa alas ja eteenpäin, jolloin hyvä lihastuki ja vartalonhallinta ovat tarpeellisia selän hyvinvointia silmällä pitäen.
  • Myös jalat joutuvat koville painonnoususta, hormonitoiminnasta sekä turvotuksesta johtuen.
  • Lantionpohjan lihasten harjoittelu jo raskausaikana on erityisen tärkeää, koska synnytyksen jälkeen palautuminen helpottuu, jos lihakset ovat alun perin hyvässä kunnossa.

Raskausaikana synnytykseen valmistauduttaessa keskivartaloon tarvitaan voimaa sekä joustavuutta, mutta myös kykyä rentoutua. Linea albaan ja lantionpohjaan painetta lisääviä liikkeitä on hyvä välttää koko raskauden aikana.

Fysioterapian keinoilla voidaan hoitaa kipuja, lisäksi äidille ohjataan vahvistavia ja liikkuvuutta lisääviä harjoitteita vointia helpottamaan. Tarpeen mukaan ohjaan myös rentouttavia lepoasentoja.

Ohjaan sinulle raskausvaiheesta riippuen yksilöllisen kotiharjoitteluohjelman, jota sinun on turvallista toteuttaa. Harjoitteluun kannattaa myös sisällyttää lantionpohjan harjoitteita.

Ravintoneuvonta raskauden aikana

Äidin ruokavaliolla on suuri merkitys kehittyvään lapseen, ja oikeanlaisella ruokavaliolla voidaan tukea myös äidin hyvinvointia ja jaksamista raskauden aikana. Vauva saa kaiken tarvitsemansa äidin elimistöstä, ja siksi äidillä tulee olla hyvät ravinnevarastot. Energiatarpeen kasvu ei ole suurta, mutta ravinnetarpeen kasvu on sitäkin suurempi.

Haluan olla tukenasi, kun pyrimme löytämään sinulle ravinnerikkaan, nautintoa tuottavan turvallisen ja maukkaan ruokavalion.

Ennen ensimmäistä tapaamista pyydän sinua täyttämään esitietolomakkeita. Lisäksi toivon sinun pitävän ruokapäiväkirjaa 3 päivän ajan, jotta pystymme arvioimaan tämänhetkisen tilanteen ja muutosten tarpeen.

Ajanvaraus: 041 532 1627