Palvelut
synnytyksen
jälkeen

Palvelut

Äitiysfysioterapia

Synnytyksen jälkeen naisen keho on suunniteltu palautumaan luonnollisesti omassa tahdissaan. Vatsassa ollut vauva siirtyy kannettavaksesi ja imettäminen sekä jatkuva kantaminen saattavat aiheuttaa lihasjännitystä.

Jokaisen äidin toipuminen synnytyksestä etenee omaa tahtiaan. Siksi sopivaa aikaa liikunnan aloittamiselle ei voida yleistäen sanoa. Kevyitä lantionpohjan harjoitteita voi useimmiten alkaa tekemään vuorokauden kuluttua synnytyksen jälkeen, mutta rankempi liikunta saa odottaa. Kevyet vaunulenkit ovat parasta palautumista sitten, kun oma vointi sen sallii. Kevyen kotiharjoittelun voi aloittaa, kun itsestä hyvältä tuntuu tai lääkärin antaman luvan jälkeen. Anna itsellesi ensin lupa levätä ja aloita rauhallisesti. Kehosi kyllä kertoo, jos rehkit liikaa – kuuntele sitä.

Äitiysfysioterapia voi synnytyksen jälkeen olla

  • synnytyksestä palautumisen tukemista
  • suorien vatsalihasten erkauman kuntouttamista
  • kivun lievitystä ja ennaltaehkäisyä
  • ergonomiassa ohjaamista
  • sektioarven hoitoa
  • lantionpohjan lihasten kuntouttamista

Synnytyksen jälkeinen hieronta

Synnytyksen jälkeen äidin pitäisi muistaa levätä ja nauttia lapsivuodeajasta. Synnytyksen jälkeisellä hieronnalla voidaan nopeuttaa raskaudesta sekä synnytyksestä palautumista. Synnytyksen jälkeen lihasjännitystä voi syntyä erityisesti niska-hartiaseutuun vauvan kantamisesta sekä imetysasennoista johtuen. Lisäksi alaselkä ja lantion alue saattavat kipeytyä. Hieronnalla ja kevyellä mobilisoinnilla voidaan lieventää näitä vaivoja. Hierontaan voit tulla heti, kun sinusta tuntuu hyvältä. Jos et pysty vielä olemaan vatsamakuulla esimerkiksi leikkausarven tai kipeiden rintojen takia, voidaan hieronnassa käyttää apuna asentotyynyjä.

Vauvat ovat tervetulleita hoitoihin mukaan!

Ravintoneuvonta synnytyksen jälkeen

Synnytyksen jälkeen kehosi tarvitsee maistuvaa täysipainoista ja ravinnerikasta ravintoa. Lisäksi ravinnon pitäisi olla nopeasti tehtävissä sekä syötävissä, koska vauva-arjessa itsestä huolehtiminen siirtyy herkästi toissijaiseksi. Tärkeintä olisi kuitenkin huolehtia ensin omasta hyvinvoinnista, jotta voit jakaa sitä myös vauvalle. Imetys kuluttaa runsaasti vitamiineja ja mineraaleja energiaa unohtamatta, ja mahdolliset yövalvomiset lisäävät hyvän ravinnon tarvetta.

Rintamaito muodostuu juuri siitä ravinnosta, jota itse nautit, joten on tärkeää, että ravintosi on täysipainoista. Vauvallasi saattaa myös tulla vatsaoireita syömästäsi ravinnosta. Jos noudatat tiukkaa imetysruokavaliota, ohjaan mielelläni täysipainoisen ja maistuvan ruokavalion noudattamisessa kädestä pitäen.

Ajanvaraus: 041 532 1627